Na czym polega VoIP? Jak go definiujemy?

VoIP to z angielskiego Voice Over Internet Protocol, czyli technologia telefoniczna, która daje możliwość wykonywania i odbierania połączeń telefonicznych z użyciem Internetu, a nie tradycyjnych linii telefonicznych. Jest to więc technologia przekazywania komunikatów głosowych na bazie Internetu. Dzięki temu uzyskujemy komunikację głosową w czasie rzeczywistym.

 

W przeciwieństwie do konwencjonalnych wariantów, tj. PSTN i ISDN, VoIP wykorzystuje łącze IP, czyli protokół sieciowy do połączenia z siecią szerokopasmową. Każde urządzenie w sieci ma swój własny adres IP, za pośrednictwem którego możemy przesyłać dane pomiędzy użytkownikami końcowymi.

 

Zaletą VoIP jest możliwość łączności telefonicznej z różnego typu urządzeń, np.: z laptopa, tabletu, smartfona, telefonów stacjonarnych. Dodatkowo jest to technologia korzystna w aspekcie finansowym, zdecydowanie bardziej opłacalna niż tradycyjna, zwłaszcza w przypadku połączeń zagranicznych. Korzystanie z VoIP jest stosunkowo łatwe, wymaga jednak stabilnego łącza internetowego.

 

Jak działa VoIP?

Technologia ta przekształca podczas połączenia analogowy sygnał audio w sygnał cyfrowy. Dane cyfrowe z kolei przesyłane są za pośrednictwem Internetu do dostawcy usług telefonicznych i finalnie trafiają na telefon odbiorcy. Proces ten następuje natychmiastowo i nie następuje utrata jakości dźwięku. Nierzadko jest ona lepsza od tradycyjnych rozmów telefonicznych.

 

Proces ma więc trzy główne etapy:

 

1. Głos jest konwertowany – analogowy zmieniany na cyfrowy

Twoja aplikacja VoIP digitalizuje sygnał audio.

2. Przesyłanie danych

Liczne pakiety danych, z których składa się rozmowa telefoniczna, są przesyłane przez Internet.

3. Odszyfrowanie danych

Gdy dane dotrą do miejsca docelowego, są z powrotem przekształcane na głos.

 

 

Urządzenie przez które wykonujemy połączenie VoIP musi być połączone z Internetem i obsługiwać w standardzie transmisję danych przez Internet (komputer, inne urządzenie mobilne). Jeśli nie ma takiej możliwości (np.: analogowy telefon) to należy wykorzystać adapter VoIP tzw. bramkę VoIP. Adapter w tym przypadku jest niezbędny do zmiany sygnału analogowego na dane VoIP. Większość nowoczesnych telefonów komórkowych, laptopów i urządzeń mobilnych posiada to rozwiązanie, wystarczy skonfigurować urządzenie jako terminal do połączeń internetowych.

 

Na rynku dostępne są także dedykowane do VoIP sprzęty przeznaczone do komunikowania się w omawianej technologii. Są to tzw. telefony VoIP.

 

Jak włączyć VoIP w telefonie?

Wiele telefonów dostępnych na rynku to telefony IP, czyli te które obsługują już transmisję danych przez Internet. Wystarczy połączyć telefon IP do wolnego portu LAN w routerze i połączyć go z Internetem.

 

W przypadku smartfonów także występuje opcja korzystania z mobilnego VoIP. Najczęściej maja już preinstalowanego klienta dla telefonii IP. Wystarczy dokonać odpowiedniej konfiguracji w „Ustawieniach połączeń”, jako połączenia internetowe (SIP). Można również pobrać dedykowaną aplikację tzw. softphone (SIP) w AppStore lub Google Play Store.

 

Jak działa telefon VoIP?

Telefony VoIP to specjalne aparaty telefoniczne stacjonarne, które podłączane są do sieci internetowej. Są to telefony typu IP, czyli urządzenia cyfrowe. Do połączeń VoIP możemy też użyć tradycyjne analogowe aparaty telefoniczne, ale tylko z użyciem wspomnianych adapterów (ATA).

 

Podsumowanie technologii VoIP

VoIP to następujące cechy charakteryzujące:

  • wykorzystanie protokołu VoIP, czyli przekształcanie danych na cyfrowe, kompresowanie i dekompresowanie podczas transmisji;
  • umożliwienie połączeń głosowych ale także wideo, połączeń konferencyjnych z dowolnego miejsca przy użyciu Internetu;
  • wielość aplikacji i platform do obsługi VoIP;
  • niższe koszty połączeń;
  • możliwość integracji z innymi systemami;
  • możliwość uzyskania bardzo stabilnego połączenia o znakomitej jakości – pod warunkiem dobrej prędkości i siły sygnału internetowego;
  • bezpieczeństwo połączeń, wykorzystanie różnych mechanizmów szyfrowania danych i ochrony prywatności;
  • połączenia zawsze i wszędzie – tam, gdzie dostęp do Internetu;
  • łatwość konfiguracji.

 

Jakie urządzenia są wymagane do korzystania z usługi VoIP?

Przede wszystkim urządzenie podłączane do sieci, np.: laptop, smartfon, telefon stacjonarny, interkom, wideotelefon. Następnie odpowiedni router. Czasem konieczny jest apdapter VoIP. Ważne jest także oprogramowanie VoIP, czyli aplikacja umożliwiająca prowadzenie rozmów i wideo przez Internet.

 

Zobacz również inne artykuły oraz produkty: