Transport lotniczy, zarówno pasażerski jak i cargo, jest środkiem transportu o najszybciej rosnącym udziale w rynku. Z podróży lotniczych korzystamy już nie tylko w przypadku długich rejsów, ale też krótkich, krajowych lotów. Każdy Port Lotniczy stanowi miejsce dużego skupiska ludzi, dlatego też wymaga szczególnej ochrony. Aby podnieść bezpieczeństwo oraz efektywność działania służb lotniskowych oraz infrastruktury lotniskowej, C&C Partners na bazie wieloletniego doświadczenia w branży systemów bezpieczeństwa oraz wdrożeń zaimplementowanych zarówno na krajowych lotniskach, jak i zagranicznych, dostosowała swoje rozwiązania do specyfiki tego obszaru rynku, biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy oraz uregulowania prawne dotyczące portów lotniczych.

Dostarczane przez C&C Partners systemy wspomagają zarządzanie oraz organizację pracy służb portu lotniczego, a także podnoszą bezpieczeństwo pasażerów oraz mienia na obszarach i terenach lotniskowych, co przy zastosowaniu najnowszych rozwiązań technicznych zapewnia optymalizację kosztów eksploatacji oraz podnosi szybkość podejmowania decyzji. Oferowane systemy możemy wdrażać dla pojedynczych obiektów lub jako zintegrowany system dla całego portu lotniczego. Wdrażane przez nas systemy odpowiadają za bezpieczeństwo i komunikację, umożliwiając modularną rozbudowę oraz interfejsy dla innych, już działających urządzeń i podsystemów lotniskowych.

 

W C&C Partners oferujemy szeroką gamę technologicznych rozwiązań, które pozwalają sprostać takim wyzwaniom, jak:

  • zarządzanie tożsamością i dostępem za pośrednictwem autorytatywnego źródła na podstawie certyfikatów / badań lekarskich / szkoleń ze świadomości ochrony lotnictwa cywilnego / promesy straży granicznej
  • komunikacja w celach alarmowych (słupki SOS) lub informacyjnych
  • monitoring terenu portu (terminal pasażerski, hangary, wieża kontroli lotów, parkingi, hotele, wypożyczalnie pojazdów)
  • ochrona terenu zewnętrznego za pomocą ochrony obwodowej – perymetrycznej oraz kamer termowizyjnych
  • zastosowanie behawiorycznej analityki video w systemach CCTV/VMS pozwala m.in. na automatyczne wykrywanie pozostawionych bagaży oraz realizację innych specjalizowanych scenariuszy detekcji video
  • zarządzanie dostępem do parkingów przy wykorzystaniu technologii ( LPR ) rozpoznawania tablic rejestracyjnych oraz analityki behawioralnej video

Bezpieczeństwo w ramach infrastruktury lotniskowej jest realizowane za pomocą:

  • systemu komunikacji interkomowej
  • zintegrowanego monitoringu wideo z inteligentną analizą obrazu
  • systemu ochrony obwodowej
  • systemu kontroli dostępu
  • systemu przepustkowego
  • systemu sygnalizacji włamania i napadu
  • systemu parkingowego
  • systemu sygnalizacji i wykrywania pożaru
  • systemu DSO oraz nagłośnieniowego

 

Monitorowanie i zarządzanie tymi systemami, zainstalowanymi w obiekcie jest intuicyjne i realizowane za pomocą oprogramowania zarządzania bezpieczeństwem fizycznym PSIM+ WinGuard. Rozwiązanie to obniża koszty operacyjne portu lotniczego, ale przede wszystkim pozwala zwiększyć percepcję operatorów oraz uzyskać pełną wiedzę nt. bezpieczeństwa monitorowanej infrastruktury lotniskowej.

 

 

 

 

Efektywne zarządzanie bezpieczeństwem to przede wszystkim zbieranie informacji ze wszystkich podsystemów bezpieczeństwa w jednej bazie danych wraz z przetwarzaniem zdarzeń i alarmów z tych systemów oraz ich korelacji czasowo przestrzeniowej. Oferujemy wielowarstwowe i wielowątkowe narzędzie serwerowe do zarządzania systemami bezpieczeństwa klasy systemu PSIM+ o nazwie produktowej WinGuard.  Oprogramowanie WinGuard pracuje w architekturze Klient – Serwer ze wsparciem redundancji serwerów fizycznych lub wirtualnych oraz w przypadkach dużych i rozległych obiektów również wspiera architekturę serwerów rozporoszonych, co gwarantuje centralizację zarządzania systemami bezpieczeństwa, ale także odporność systemu PSIM+ WinGuard na zakłócenia komunikacji lub przerwy w sieci korporacyjnej WAN/LAN.. System WinGuard posiada wbudowane mechanizmy typu ‘Watchdog’, które testują wszystkie komponenty systemu wraz z komunikacją z podsystemami, co daje administratorowi oraz operatorom pełną informację na temat sytuacji monitorowanej i kontrolowanej infrastruktury.

Oprogramowanie PSIM+ umożliwia efektywne monitorowanie i zarządzanie procesami bezpieczeństwa. Integruje różnorodne podsystemy, m.in. kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, monitoringu wizyjnego, interkomowy, parkingowy, rejestracji czasu pracy, czy sygnalizacji pożarowej. Dzięki rozbudowanym interfejsom, możliwa jest integracja dowolnego innego systemu wymaganego przez inwestora. Dopełnieniem możliwości systemu WinGuard jest również implementacja systemu w wersji SIUP do integracji, monitorowania i kontroli systemów wykrywania i sygnalizacji pożaru różnych producentów, co udokumentowane jest przez proces certyfikacyjny CNBOP.

Rozbudowane narzędzia raportujące zdarzenia w oprogramowaniu PSIM+ pozwalają na właściwe raportowanie zdarzeń oraz istotnych informacji o zasobach i funkcjonowaniu poszczególnych systemów. Zcentralizowane i strukturalne zarządzanie zgromadzonymi  danymi w czasie rzeczywistym przekłada się na możliwość optymalnego zarządzania wieloma systemami w ramach portu lotniczego oraz obiektami satelitarnymi wspomagającymi pracę portu . System zawiera bogatą bibliotekę procedur tzw. SOP (Special Operation Procedures), które są dostosowywane w ramach wdrożenia do potrzeb Klienta końcowego lub tworzone na nowo według zdefiniowanych wzorców. Procedury są powiązane z występowaniem zdefiniowanych alarmów lub scenariuszy zagrożeń i mają za zadanie ułatwiać obsługę rozległej infrastruktury w sytuacjach krytycznych oraz przyspieszać podejmowanie strategicznych decyzji.

Każdego dnia port lotniczy odwiedzany jest przez tysiące pasażerów przylatujących i odlatujących, a także pasażerów tranzytowych, dla których nasze lotniska są hubem przesiadkowym. Obsługa tak dużych wolumenów pasażerów – w sezonie nawet 70 000 pasażerów dziennie - wymaga sprawnej, dwukierunkowej komunikacji, która zapewni komfort przemieszczania się pasażerom, kierowania ich do właściwych sektorów portu lotniczego, a także w sytuacji zagrożenia  będzie szybkim sposobem na wezwanie pomocy.  

Dwukierunkowa komunikacja z użyciem toru audio oraz video pomiędzy TOCC (Terminal Operation Comand Centre) a pasażerami przy wykorzystaniu zintegrowanych kolumn SOS wraz z przyciskami panicznymi jest najbardziej niezawodnym i stałym kanałem otrzymywania ważnych informacji z różnych obszarów publicznych oraz zastrzeżonych portu lotniczego i umożliwiają podejmowanie adekwatnych działań w stosunku do otrzymanych krytycznych zgłoszeń. Oczywiście kolumny SOS wyposażone są w szereg elementów pozwalających na korzystanie z nich osobom niepełnoprawnym tj. pętle indukcyjne do komunikacji z osobami niedosłyszącymi, logotypy z informacją w języku Braille'a.

System przywoławczo – informacyjny pozwala na nadawanie komunikatów zbiorowych z wyszczególnieniem wyselekcjonowanych stref hali odlotów i przylotów oraz stref ogólnoużytkowych. Możliwe jest również nadawanie komunikatów automatycznych powiązanych z poziomem zagrożenia (Treat Level) określanym przez system PSIM+, a także wybiórczych w poszukiwaniu konkretnych pasażerów. System pozwala także na integrację torów audio z centralami telefonicznymi różnych producentów, urządzeniami mobilnymi oraz telefonią TETRA wykorzystywaną przez służby lotniskowe.

Innym ciekawym zastosowaniem komunikacji interkomowej opartej o protokół TCP/IP są kasy biletowe oraz punkty obsługi pasażerów w terminalu, gdzie ze względów bezpieczeństwa oraz higieny pracy operatorzy są odseparowani od pasażerów. Interkomy kasowe zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić naturalne wrażenia podczas rozmowy, a jakość dźwięku na poziomie 16 kHz,  zapewnia właściwe zrozumienie mowy, pomimo zmiennych warunków akustycznych spowodowanych wysokim poziomem szumów w tle. Automatyczne dostosowywanie się do warunków akustycznych otoczenia i regulowana czułość mikrofonu dodatkowo  niwelują zakłócenia, szumy w przekazie, przyczyniając się do zwiększenia produktywności operatorów przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu obsługiwanych pasażerów. Wszystkie prowadzone rozmowy mogą być również w zależności od potrzeb nagrywane cyfrowo do dalszych niezbędnych działań bezpieczeństwa.

 

W ramach integracji programowej z systemami dostawców trzecich, C&C Partners realizuje integrację z systemami DCS sterowania windami, systemami sygnalizacji pożarowej, systemami zarządzania kluczami, systemami monitoringu warunków środowiskowych. Szerokie możliwości integracyjne pozwalają integrować systemy trzecie dedykowane do rejestrowania  czasu pracy lub budować taki system w oparciu o naszą kontrolę dostępu z dedykowanymi wielofunkcyjnymi czytnikami.

System rejestracji czasu pracy zatrudnionych osób w podziale na konkretne grupy umożliwia wsparcie dla specjalnych aktywności np. wyjście prywatne, do lekarza itp. Rozwiązanie C&C Partners posiada również zaawansowany system generowania raportów oraz opcję integracji z systemami kadro-płacowymi.

 

Doskonałym uzupełnieniem powyższego rozwiązania jest zdalne zarządzanie obiektami we wspomnianej już architekturze klient – serwer, umożliwiające zarządzanie poszczególnymi strefami lotniska objętymi monitoringiem i kontrolą bezpieczeństwa przez Służbę Ochrony Lotniska  z dedykowanych stanowisk roboczych rozlokowanych na terenie całego portu lotniczego. Rozwiązanie pozwala również na zarządzanie zdalne z dowolnej lokalizacji zewnętrznej poprzez transmisje danych za pomocą sieci lokalnych TCP/IP i Internetu, oczywiście z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa połączeń Site to Site VPN . System WinGuard wspiera do połączeń zdalnych również urządzenia mobilne spełniające kryteria bezpieczeństwa portu lotniczego oraz reguł cyberbezpieczeństwa działów IT i opisanych powyżej połączeń VPN.

System WinGuard wspiera wymogi detektyw unijnych NIS2 oraz CER, dając gwarancję właściwej i nieprzerwanej pracy z zachowaniem ciągłości zbieranych danych i ich agregacji.

System kontroli dostępu umożliwia Służbie Ochrony Lotniska oraz Biurom Przepustkowym  nadzór nad dostępem do poszczególnych pomieszczeń terminala lub wyszczególnionych budynków technicznych, czy hangarów. Takie rozwiązanie pozwala na monitorowanie przepływu osób na terenie terminala i budynków technicznych oraz przechowywanie w systemie niezbędnych informacji do weryfikacji uprawnień posiadacza karty np.: badania lekarskie, szkolenia lotniskowe, szkolenia bhp, ważność promesy bezpieczeństwa wystawianej przez Straż Graniczną  . Te wszystkie składniki muszą być zgodne i aktualne, aby przepustka (w tym karta kontroli dostępu) były ważne . Możliwa jest również dynamiczna zmiana uprawnień dostępu dla konkretnej strefy w danym okresie czasu lub dla grup pracowników portu lotniczego w zależności od poziomu zagrożenia portu lotniczego, co określane jest z poziomu systemu bezpieczeństwa PSIM+.

Oferowany system kontroli dostępu zapewnia elastyczną architekturę, co pozwala na przeprowadzanie rozbudów systemu kontroli dostępu o kolejne obszary, pomieszczenia, lub/i  budynki portu lotniczego. System integrujący SMS oraz PSIM+ może pracować w architekturze redundantnej z rozproszonymi serwerami na poszczególnych obiektach wraz z redundantnym oprogramowaniem firmowym.

 

Funkcje monitoringu wykorzystuje się również  w ramach ochrony terenu zewnętrznego. Pozwala on na pełny monitoring wtargnięć na teren lotniska przy wykorzystaniu systemów ochrony obwodowej. Do tego celu stosujemy kable sensoryczne doziemne i napłytowe oraz bariery podczerwieni i mikrofal. Cały system ochrony terenu zewnętrznego jest zintegrowany z systemem monitoringu wizyjnego VSS/VMS i SMS. Dodatkowo detekcję intruzów wokół pasa startowego zapewnia inteligentna analiza obrazu na bazie kamer monitoringu wizyjnego. Rozwiązanie przewiduje również integrację z systemem radarowym i kamerami dalekiego zasięgu (m.in. termowizyjnymi).

System ochrony perymetrycznej najczęściej realizujemy jako dedykowaną partycję systemu włamania i napadu nadzorującego wyżej wymienione systemy lub w przypadku możliwości integracji programowej dedykowanych elementów detekcyjnych z wyspecjalizowanymi sterownikami przy pomocy SDK API bezpośrednio do systemu nadzoru PSIM+.

 

Kolejnym systemem budynkowym, który poprawia bezpieczeństwo na obszarze lotniska jest system monitoringu wizyjnego obiektu. W ramach tego systemu zapewniamy pełny monitoring wizyjny terenu portu m.in. terminala pasażerskiego, hangarów oraz wież kontroli lotów. Natomiast wypracowane przez specjalistów C&C Partners zaawansowane rozwiązania umożliwiają obserwację obrazu wysokiej jakości „na żywo” przez Służbę Ochrony Lotniska oraz centrum kryzysowe (AOCC – Airport Operation Command Centre). Ta funkcjonalność pozwala również na wykorzystanie algorytmów analizy obrazu m.in. rozpoznawanie twarzy, tablic rejestracyjnych, czy pojawiających się i znikających przedmiotów we wszystkich obszarach portu lotniczego, w tym halach  odlotów, przylotów, tranzytu oraz centrach przesiadkowych. System posiada możliwość  monitorowania poruszania się statków powietrznych  lub innych pojazdów po  płytach  postojowych, drogach kołowania oraz drogach startowych  portu lotniczego z oznaczaniem logicznym (tagging) obiektów na zapisanym materiale video lub/i w podglądzie.

System telewizji cyfrowej oparty jest o serwery klastrowe oraz pamięci macierzowe sieciowe typu NAS z obsługą redundancji bazy danych oraz dystrybucyjnym zapisem strumieni video na różnych serwerach w celach bezpieczeństwa.

 

Kolejnym systemem, który odpowiada za bezpieczeństwo danego obiektu jest system sygnalizacji włamania i napadu. Umożliwia on wykrywanie intruzów za pomocą detektorów w pomieszczeniach lokalnych i wyniesionych, wraz z przesłaniem informacji o alarmie do poszczególnych grup interwencyjnych Służby Ochrony Lotniska. Natomiast pełna wizualizacja statusu detektorów i stref jest dostępna na stanowisku lub stanowiskach CMA (Centrum Monitorowania Alarmów) Służby Ochrony Lotniska.  Dodatkowo w newralgicznych punktach terminala tj. strefy check-in, security check, kasy biletowe, kioski informacyjne, punkty pomocy medycznej, strefy sakralne, rozmieszczone są przyciski napadowe w technologii zdalnej łączności cyfrowej.

Kompleksowa oferta uwzględnia także rozwiązanie z obszaru zarządzania parkingiem. Pozwala ono na kontrolę dostępu na teren parkingu w oparciu o czytniki dalekiego zasięgu lub analizę tablic rejestracyjnych oraz zarządzanie szlabanem z poziomu centralnej wizualizacji. Dodatkowo możliwe jest ograniczenie ilości miejsc na parkingu dla konkretnych grup użytkowników i nadawanie podróżnym uprawnień do parkingu z wyprzedzeniem czasowym na podstawie automatycznego rozpoznania tablic rejestracyjnych. Możliwe jest również wprowadzanie różnych taryf dla grup pasażerów w czasie, a także posiadających elektroniczne vouchery.

Nieodzownym elementem kompleksowego zarządzania procesami w infrastrukturze lotniskowej jest także system monitoringu warunków środowiskowych, czyli BMS (Building Management System). Umożliwia on odczyt i wizualizację parametrów środowiskowych przez dedykowane sterowniki automatyki wentylacji i klimatyzacji DDC lub sterowniki przemysłowe PLC w newralgicznych obszarach tj. serwerownie,  szafy techniczne, centra zarządzania CMA oraz AOCC, a także strefy i obszary publiczne obsługiwane przez centrale klimatyzacyjno-wentylacyjne oraz zarządzanie komfortem w pomieszczeniach biurowych portu lotniczego i salonów Business Lounge zlokalizowanych  na terenie  terminala. Rozwiązanie oferowane przez C&C Partners jest także wsparciem dla szerokiej gamy sterowników DDC komunikujących się z systemem BMS po otwartych protokołach tj. Bacnet/IP, Modbus TCP/IP, OPC, Lonworks, a także szerokiej gamy urządzeń obiektowych w postaci czujników: temperatury, wilgotności, stężenia CO2, czy zalania. System umożliwia generowanie alarmów w przypadku stanów określonych jako krytyczne np. zbyt wysoka temperatura, zalanie wodą, wysokie ciśnienie powietrza lub czynnika chłodniczego System posiada wbudowany interfejs do obsługi powiadomień alarmowych do zdefiniowanych odbiorców przy pomocy SMS, email oraz technologii Push.