VMS, czyli Video Management System – oprogramowanie do zarządzania systemem monitoringu wizyjnego
VMS to oprogramowanie, które jest narzędziem do kompleksowego zarządzania kamerami i rejestratorami. Krótko mówiąc VMS zbiera obrazy i audio ze wszystkich kamer systemu i innych źródeł oraz przechowuje i archiwizuje to video w odpowiednim urządzeniu pamięci masowej. Nośniki danych mogą być lokalne, w lokalizacjach zewnętrznych czy w popularnej chmurze. Zasady określa indywidualnie użytkownik VMS.
Dodatkowo VMS zapewnia odpowiedni interfejs do przeglądania video z kamer na żywo, często na jednej, wspólnej karcie.
Warto w tym miejscu podkreślić, że w przypadku obrazu on line w VMS to jest to współdzielony dostęp do danych z wszystkich kamer sieciowych tworzących system. Tym rożni się to od wbudowanych w nowoczesne kamery IP funkcji emisji obrazu na żywo przez przeglądarkę internetową. Ta jest dostępna wyłącznie dla tej jednej pojedynczej kamery, nie dla ich współzależnego systemu.
Innym zadaniem VMS jest analiza, inteligentne wyszukiwanie obrazów w ramach przeglądu już nagranych obrazów.
Dodatkowe funkcjonalności Systemu Zarządzania Video VMS
VMS to także wiele dodatkowych możliwości. Jedną z nich – często wykorzystywaną – jest detekcja ruchu. Dzięki tej funkcjonalności kamery nagrywają w ergonomiczny i zoptymalizowany sposób, tylko wtedy, gdy zostanie ujawniony ruch. Zmniejsza to ilość nagrań video z miejsc o niedużym natężeniu ruchu. Kolejną cenna dodatkową funkcją VMS może być wykrywanie i rozpoznawanie tablic rejestracyjnych pojazdów. Znajduje powszechne zastosowanie w garażach, parkingach, na drogach, autostradach itp.
VMS jako narzędzie skutecznej analizy danych, planowania i udoskonalania procesów
Oprogramowanie VMS to także analiza nagranych video w celu wnioskowania i wysunięcia cennych spostrzeżeń. Dla przykładu na podstawie analizy nagrań z pomieszczeń sklepowych można wysunąć wnioski w zakresie: godzin szczytu w sprzedaży produktów, pór dnia z największym obciążeniem kolejkami, obszarów produktowych największego zainteresowania klienteli itp.
Sprawdź także: