Telefon ratunkowy w tunelu
Infrastruktura tunelowa staje się coraz bardziej powszechna. Budownictwo tuneli w ostatnim czasie bardzo się rozwinęło i jest śmielej wykorzystywane. Tunel to obszar wymagający odpowiedniej konstrukcji, specjalnie zaprojektowanych środków i wyposażenia (np.: wentylacja, oświetlenie) celem zapewnienia bezpieczeństwa jego użytkownikom. Jednym z nich jest także telefon ratunkowy, interkom tunelowy, którego celem jest zapewnienie komunikacji głosowej wewnątrz tunelu pomiędzy rożnymi, strategicznymi punktami. Interkom tunelowy umożliwia inicjowanie połączeń pomiędzy pracownikami tunelu, a także komunikację ze stacjami ratowniczymi i punktami kontrolnymi. Komunikacja w tunelu jest szczególnie istotna pomiędzy pracownikami tunelu, odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w tunelu i bezawaryjność w działaniu jego wyposażenia np.: wspomnianego oświetlenia czy wentylacji. To co na pierwszym miejscu wyróżnia telefon ratunkowy w tunelu od tradycyjnych to odporność na trudne warunki tunelowe. Są nimi m.in: wysokie stężenie spalin, duże zapylenie, kurz, pył, substancje ropopochodne i oleiste, zmienne warunki atmosferyczne, wilgoć, wysokie temperatury, nieustanne wibracje i hałas. Pomimo tak trudnych warunków, telefony w tunelu muszą działać stabilnie i prawidłowo oraz zachowywać wysoką jakość dźwięku.
Interkomy ratunkowe w tunelu to zazwyczaj telefony wykorzystywane także w: górnictwie, marynarce, metrze, podziemnych parkingach, zakładach przemysłowych itp.
Jakie są nadrzędne zadania interkomu tunelowego?
Misją interkomu tunelowego jest:
- przekazywanie informacji, komunikatów, relacji w czasie rzeczywistym;
- błyskawiczne informowanie o sytuacjach kryzysowych czy zagrożeniach;
- wzywanie pomocy medycznej czy drogowej;
- prowadzenie rozmów koordynujących, organizujących akcję ratunkową, pomocową, przekazywanie instrukcji;
- komunikacja pomiędzy pracownikami tunelu, np.: w zakresie awarii i koniecznych napraw; - ostrzeżenie innych osób o zagrożeniu, sytuacji, powiadamianie kierowców;
- poprawa bezpieczeństwa, zapobieganie rozległym skutkom danego, kryzysowego zdarzenia.
Jakie elementy powinny cechować interkom tunelowy?
Urządzenie to powinno cechować:
- odporność na trudne warunki pracy, zarówno te atmosferyczne, jak i na uszkodzenia mechaniczne. Interkom powinien mieć odpowiednio wytrzymałą i szczelną obudowę, zabezpieczenie złączy kablowych
- stosowny poziom wskaźnika IK i IP. Odporność dotyczy wspomnianych już: wody, wilgoci, skrajnych temperatur, pyłów, zanieczyszczeń, czynników chemicznych, wibracji, wandalizmu itp. Najczęściej interkom zamknięty jest w odpornej na korozję obudowie z odlewanego aluminium, stali nierdzewnej oraz specjalnych tworzyw sztucznych, dodatkowo odpornych na warunki atmosferyczne;
- efektowana i zrozumiała komunikacja dwukierunkowa głosowa. Dotyczy ona zazwyczaj pracowników tunelu, służb medycznych, inżynierów, ratowników itp. Tunelowe interkomy muszą zapewniać efektywną komunikację, nawet w obecności hałasu generowanego przez ruch pojazdów i działającego sprzętu. Mikrofony i głośniki interkomu są odpowiednio dostosowane do pracy w hałaśliwych środowiskach, niwelują hałas generowany z tła, czyli ruch pojazdów;
- możliwość błyskawicznego informowania, w czasie rzeczywistym o zagrożeniu dla celów ewakuacyjnych i podjęcia błyskawicznych działań ratunkowych
- integracja z innymi systemami alarmowymi i bezpieczeństwa tunelu, np.: system zarządzania ruchem tunelowym, ppoż, alarmowy; monitoring CCTV;
- możliwość skutecznej stabilnej instalacji na powierzchniach tunelowych – na ścianach, suficie czy kolumnach. Montaż musi być trwały i bezpieczny;
- łatwe w instalacji, zabezpieczone odpowiednio wejścia kablowe przed uszkodzeniami;
- klawiatura odporna na warunki otoczenia oraz ewentualny wandalizm;
- odpowiednie źródła zasilania i system redundancji. Konieczne jest zasilanie awaryjne, aby zapewnić ciągłość pracy interkomu, najczęściej podwójne czy nawet potrójne zasilanie i multiplikacja sygnałów. Interkom w tunelu musi posiadać różne źródła zasilania – z sieci elektrycznej, bateryjne, z systemów IPS.
W tunelach powinny znajdować się także interkomy awaryjne dla uczestników ruchu – pieszych i kierowców. Powinny znajdować się w określonych, regularnych odstępach i być dostępne w sytuacji awarii i innych nadzwyczajnych zdarzeń.
Zobacz także inne wpisy:
- Interkom przemysłowy ex
- Kontrola dostępu
- Commend
- Telewizja przemysłowa
- System alarmowy UNII
- Systemy przywoławcze
- Interkom parkingowy
- Interkom dla szkół