Telefon, jako karta do drzwi – nowoczesne i wygodne rozwiązanie

Pewnie nie raz zdarzyło Ci się, że zapomniałeś swojej karty dostępowej do pracy, biura, parkingu itp. Generuje to sporo problemów i opóźnień, dlatego wciąż postępująca technologia przychodzi do nas z rozwiązaniem opartym na jakże powszechnie wykorzystywanym smartfonie.

Z raportów statystycznych z 2021 roku wynika, że ponad 5,22 mld ludzi na świecie korzysta z telefonu, co stanowi 66,6% populacji. Liczba ta jednoznacznie pokazuje jak ważną rolę współcześnie odgrywa telefon, stał się praktycznie naturalnym, podręcznym wyposażeniem większości z nas.

Kolejną z odsłon zastosowania smartfonu na co dzień jest użycie go w charakterze klucza do drzwi, w zamian za powszechnie stosowane karty zbliżeniowe, RFID, magnetyczne i uzyskania dostępu do określonych stref, pomieszczeń – zgodnie z posiadanymi uprawnieniami.

Jak działa telefon w charakterze „klucza” do drzwi?

Telefon w charakterze karty stanowiącej klasyczny transponder w systemie kontroli dostępu działa w oparciu o jedną z technologii:

  • NFC, czyli Near Field Communication – jest to technologia często wykorzystywana w smartfonach, zasięg jej działania, odczytu jest do około max 10 cm. Dotyczy smartfonów z systemem Android i iOS (ale nie wszystkich modeli, należy sprawdzić);
  • BLE, czyli Bluetooth Low Energy – jest to połączenie Bluetooth, które możliwe jest do nawiązania na większe odległości – nawet do kilku metrów. Używana w telefonach z systemem Android, ale także iOS. W zakresie zasięgów istnieje zdecydowana przewaga nad klasyczną kartą zbliżeniową, która ma zasięg do max około 2-3 cm.

Jak działa proces użycia telefonu, jako karty do drzwi?

Proces użycia smartfonu w charakterze „klucza” opiera się na następujących krokach:

  1. Instalacja dedykowanej aplikacji mobilnej w telefonie, najlepiej tej udostępnianej przez producenta/dostawcę systemu kontroli dostępu;
  2. Rejestracja w mobilnej aplikacji;
  3. Skanowanie drzwi z użyciem aplikacji. Należ zbliżyć telefon do czytnika umieszczonego przy drzwiach z użyciem technologii NFC lub BLE;
  4. Weryfikacja i autoryzacja użytkownika – komunikacja aplikacji z systemem kontroli dostępu i bazą danych, porównanie, ewentualne dodatkowe uwierzytelnianie oraz ostateczna decyzja o przyznaniu/odmowie dostępu;
  5. Otwarcie drzwi po pomyślnej weryfikacji.

Pamiętajmy o tym, że aby użyć telefonu, jako karty, nasz telefon musi być wyposażony w moduł NFC lub mieć aktywną technologię BLE.

Zobacz także inne artykuły: