Systemy przywoławczo-alarmowe i ich szerokie zastosowanie
Systemy przywoławcze to zgodnie z najogólniejszą definicją: zestawy urządzeń mające na celu łatwą komunikację pomiędzy poszczególnymi osobami, czyli np. realizującym daną usługę, a jej odbiorcą. Występuje zatem zależność przyczynowo - skutkowa, wywołana naciśnięciem przycisku. Bodziec pierwotny w systemie alarmowym, następnie zostaje przesłany falami radiowymi do odbiorcy przekazu. Taki system umożliwia przede wszystkim wezwanie obsługi, poinformowanie o gotowości realizacji usługi, usprawnienie komunikacji międzyludzkiej, zapobieganie kolejkom, czy sprawne zarządzanie pracą danej instytucji.
Systemy przywoławczo-alarmowe to więc:
- nadajniki z przyciskami wywoływania czy anulowania wezwania;
- odbiorniki, zwane często pagerami.
Systemy przywoławczo – alarmowe to zarówno sygnały optyczne, wizualne (zwykle ledowe diody, lampki o określonej wielkości, kolorystyce i natężeniu światła), jak i sygnały akustyczne (czyli dźwiękowe). Dobrze działające systemy przywoławcze powinny obowiązkowo posiadać zasilanie awaryjne – na wypadek braku zasilania głównego – co najmniej na okres 1 godziny. Nowoczesne systemy przywoławcze to także pełna integracja z systemami komunikacji głosowej w obiekcie, czyli interkomami.
Gdzie przede wszystkim znajdują zastosowanie systemy przywoławczo – alarmowe?
Systemy przywoławcze - już z samej nazwy - kojarzą się przede wszystkim z obiektami medycznymi (szpitale, kliniki, ośrodki zdrowia, punkty laboratoryjne itp.). Jest to trafne spostrzeżenie. Systemy przywoławcze znajdują zastosowanie w obiektach użyteczności publicznej, gdzie czynności, tj.: sygnalizowanie niebezpieczeństwa, alarmowanie, wzywanie pomocy oraz czas reakcji są priorytetem. W takim przypadku systemy przywoławcze stanowią standard bezpieczeństwa i konieczność. Szerokie zastosowanie znajdują również w obiektach pomocy społecznej, w domach dla osób starszych, w miejscach gdzie występuje znaczący kontakt z osobami niepełnosprawnymi.
Poza obiektami medycznymi, systemy przywoławcze to również nowe spojrzenie na biznes, obsługę klienteli, innowacyjność organizacji i optymalizację czasu pracy pracowników firmy. Systemy przywoławcze znajdują zastosowanie w nowoczesnych korporacjach, instytucjach finansowych, firmach kurierskich i przewozowych, a także na szeroką skalę w gastronomii, jako np. systemy do sprawnego zarządzania obsługą klientów, rozładowywania kolejek i skracania czasu oczekiwania na realizację zamówienia, itp.
Sposób działania systemów przywoławczych i przykładowe elementy składowe zestawu przywoławczo-alarmowego
System przywoławczy to przede wszystkim przycisk, czy przyciski modułowe – tzw. pagery oraz przyciski pociągowe (działające na zasadzie pociągnięcia sznurka znajdującego się w zasięgu osoby). To również odbiorniki tych sygnałów, lampki sygnalizujące, wyświetlacze alfanumeryczne. Na przykładzie systemu przywoławczego obiektu medycznego możemy wymienić m.in.: następujące elementy składowe systemu:
- pagery (moduły kilku - przyciskowe), przyciski przyłóżkowe oraz pociągowe (np.: toalety, łaźnie);
- lampki sygnalizujące korytarzowe;
- przełączniki sieciowe;
- UPSy dla przełączników;
- stacja bazowa systemu;
- bramka głosowa;
- serwer do systemu przywoławczego;
- telefon;
- materiały instalacyjne.