System kontroli dostępu w banku – niezbędny dla zapewnienia bezpieczeństwa instytucji wysokiego zaufania

Instytucje bankowe i inne finansowe wymagają bardzo dokładnie zaprojektowanych systemów bezpieczeństwa. Są to instytucje, które na pierwszym miejscu stawiają na bezpieczeństwo osób, mienia, środków finansowych oraz danych bankowych. Nowoczesne systemy kontroli to gwarant powyższego, o ile są zaprojektowane i dostosowane do potrzeb konkretnej instytucji.

Systemy kontroli dostępu w banku to zarówno urządzenia tworzące system i odpowiednio zlokalizowane w obiekcie, ale także istotne oprogramowanie samego systemu, zaprojektowane dla potrzeb banku, z przejrzystym i intuicyjnym interfejsem. Obecnie w bankach i instytucjach finansowych stawia się na integrację wszystkich systemów bezpieczeństwa. Współpracują, wymieniają i uzupełniają dane, ale także mają wspólny interfejs oprogramowania, co ułatwia pracę głównemu administratorowi.

Banki stawiają więc na systemy kontroli dostępu zintegrowane z systemem telewizji dozorowej CCTV, z systemem sygnalizacji włamania i napadu, z system ppoż, systemem kontroli czasu pracy, systemem alarmowym itp.

Warto dodać, że kamery CCTV muszą być zlokalizowane w strategicznych miejscach banku, ich dokładne umiejscowienie przewiduje schemat systemu. Kamery pełnią funkcję prewencyjną, zabezpieczają przed nieautoryzowanymi próbami wejścia/wyjścia. Nagrania z kamer są odpowiednio zabezpieczane i archiwizowane, zgodnie z polityką bezpieczeństwa banku.

Jakie możliwość daje nowoczesny system kontroli dostępu (SKD) w banku?

Na czołowe miejsce w funkcjonowaniu systemu kontroli dostępu w banku wysuwa się elastyczność i łatwość zarządzania. System musi być intuicyjny i zarządzany przez Administratora z każdego poziomu, z dowolnego miejsca. Nowoczesny SKD w banku to możliwość śledzenia sytuacji w trybie rzeczywistym. Dotyczy to każdego wejścia, wyjścia, przejścia, drzwi, bramek, konkretnych pomieszczeń objętych kontrolą, nawet w bardzo rozproszonych obiektach bankowych. 

Administrator systemu ma możliwość błyskawicznego reagowania, np.: przyznawania, anulowania, modyfikowania uprawnień. 

SKD w banku to także bieżący rejestr zdarzeń, możliwość odtworzenia poszczególnych zmian dokonanych uprawnień w chronologicznym porządku.

System kontroli dostępu w banku – zarządzanie poprzez drzewko ról i hierarchii

Nowoczesne systemy opierają się na możliwości tworzenia rozbudowanych drzew ról i uprawnień, opartych na zadaniach przypisanych poszczególnym stanowiskom pracy. Do poszczególnych ról administrator przypisuje konkretnych pracowników banku – zgodnie z ich pełnioną funkcją. Obowiązuje więc tzw. hierarcha uprawnień, która określa w systemie kto i w jakim przedziale czasowym ma dostęp do konkretnych pomieszczeń, stref i zasobów banku.

Co obejmuje system kontroli dostępu w banku?

Najczęściej w SKD w bankach wykorzystuje się:

  • karty dostępowe jako transpondery systemu kontroli dostępu. Zazwyczaj są to karty w technologii zbliżeniowej RFID. Każda karta poprzez swój unikalny kod pozwala na identyfikację w określonych punktach kontrolnych (czytniki kart). Coraz częściej banki korzystają też z technologii NFC. Zazwyczaj są to karty wirtualne w smartfonach albo fizyczne karty NFC do autoryzacji;
  • czytniki identyfikatorów – decydujące o udzieleniu bądź odmowie dostępu, ulokowane są we wszystkich wyznaczonych miejscach kontrolnych, np.: drzwi do kluczowych pomieszczeń banku;
  • technologię cech biometrycznych do identyfikacji (skanowanie odcisków palców, twarzy, dłoni, czy siatkówki oka),  a także możliwości sztucznej inteligencji. Technologie te opierają się na  profesjonalnej analizie danych, zaawansowanych alogytmach i wzorcach, które identyfikują osobu,  potencjalne zagrożenie i podejżane zachowania na terenie banku;
  • kompleksowe zarządzanie dostępem w chmurze, z różnych miejsc, o różnym czasie;
  • systemy antywłamaniowe - bazujące na różnego rodzaju czujkach: ruchu, drgań, otwarcia drzwi, stłuczenia szyb. Dzięki nim możliwa jest identyfikacja nieautoryzowanych prób dostępu;;
  • systemy alarmowe – reagujące na nieprawidłowości poprzez odpowiednie sygnały akustyczne, świetlne oraz informowanie stosownych służb;
  • systemy awaryjne, które umożliwiają podjęcie określonych procedur w przypadku sytuacji kryzysowych, nadzwyczajnych jak np.:  szybkie otwarcie drzwi awaryjnych lub ewakuację w przypadku pożaru, napadu lub innych zagrożeń;
  • elektromagnetyczne zamki drzwi – sterowane z poziomu systemu kontroli dostępu;
  • dedykowane oprogramowanie.

Przeczytaj również inne wpisy: