Tunel pod Martwą Wisłą jest tunelem drogowym pod dnem Martwej Wisły.
Łączy on ważne arterie komunikacyjne Gdańska – Trasy Słowackiego z Trasą Sucharskiego. Tunel składa się z dwóch rur. W każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu. Jego długość całkowita wynosi 1377 m. Natężenie ruchu w obu rurach tunelu wynosi ok. 29 tysięcy samochodów w ciągu doby.Tunel jest wyposażony w ponad 30 najnowocześniejszych systemów, zapewniających maksymalne bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego m.in.: system komunikacji interkomowej SOS - Commend.
Ratunkowe systemy interkomowe Commend w tunelach
Tunele są miejscami szczególnie niebezpiecznymi. W wielu przypadkach nie działają tam telefony komórkowe. Z tego powodu w tunelach są instalowane kabiny telefoniczne lub stacje interkomowe SOS umożliwiające skontaktowanie się z operatorem systemu lub wezwanie pomocy, usprawniając w ten sposób codzienne funkcjonowanie kierowców.
W Tunelu pod Martwą Wisłą zostało zainstalowanych 41 stacji interkomowych Commend WS 211V I.
Systemy komunikacji interkomowej SOS okiem użytkowników:
„Jako kierownik zespołu serwisu firmy Siemens Mobility Sp. z o.o. zajmującej się od pięciu lat serwisem i utrzymaniem Tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, mogę potwierdzić zasadność zaprojektowania i używania systemu interkomowego firmy Commend w tym obiekcie. Mimo trudnych warunków pracy jakie występują w tunelu, a są to m.in.: wysokie stężenie spalin, środowisko morskie, bardzo duże zapylenie, substancje ropopochodne i oleiste, urządzenia te od samego początku użytkowania nie sprawiają żadnych problemów. Działają stabilnie i prawidłowo, zachowując przy tym doskonałą jakość dźwięku.”
Andrzej Kuźnicki, Siemens Mobility Sp. z o.o.
„Korzystamy z systemu komunikacji interkomowej Commend od dnia otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą, czyli od 24.04.2016r. W ciągu tego czasu nie zdarzyło się, aby system interkomowy Commend uległ awarii uniemożliwiając komunikację z kierowcami. W tunelu jest bardzo głośno, a interkomy znajdują się w szafkach na jezdni tunelu. System bardzo sprawnie dostosowuje głośność komunikatów do warunków panujących w jego otoczeniu, dzięki czemu głos jest wyraźny, a przekaz zrozumiały.”
Michał Adamkiewicz, Kierownik Działu Tunelu Drogowego i Obsługi Obiektów Zwodzonych Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Zobacz film z naszej realizacji!