Monitoring w pociągach - czy system CCTV jest dostępny w wagonach pociągów?
Monitoring w pociągach może budzić sporo kontrowersji. Wszystko za sprawą dyskusji na temat ewentualnych form inwigilacji, podsłuchiwania rozmów pasażerów itp. W przypadku monitoringu w pociągach wykorzystywany jest wyłącznie obraz, nie dźwięk. Uzasadnieniem dla korzystania z monitoringu w pociągach jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów, pracowników kolei, a także zapobieżenie aktom przemocy, wandalizmu i zniszczeniom mienia.
Dodatkowo o objęciu wagonu monitoringiem CCTV każdorazowo informuje nas odpowiednia tabliczka/naklejka umieszczona w widocznym miejscu. Wsiadając do monitorowanego wagonu pociągu jesteśmy tego w pełni świadomi i poinformowani o tym fakcie.
Główna rola monitoringu w pociągu
Jak wspomnieliśmy system monitoringu w pociągach ma na celu obserwację przestrzeni pasażerskiej oraz przedsionków wejściowych i korytarzy. W pociągach z wydzielonymi wagonami pasażerskimi, monitoring pociągu dotyczy wyłącznie korytarzy i przedsionków, nie przedziałów. Kamery są tak ustawione, aby w pociągu nie było tzw. "martwych stref".
Monitoring w pociągach nie ma na celu kontroli pracy drużyn konduktorskich. Nagrania z kamer monitoringu są przechowywane przez określony czas, np.: 30 dni. W tym czasie, jeśli do administratora zgłosi się np.: służba policji - z uwagi na popełnione przestępstwo czy naruszenie - to nagranie jest udostępniane. Może stanowić materiał dowodowy w sprawie.
W innym przypadku nagranie po upływie czasu jest kasowane
Monitoring w pociągu to także prewencyjna jego rola. Informacja na temat monitorowania wagonu niweluje ryzyko czynów niedozwolonych, odstrasza potencjalnych ich wykonawców. Dodatkowo zwiększa poziom komfortu jazdy pasażerów, w zakresie ich poczucia bezpieczeństwa i wystarczającej ich ochrony. Monitoring w pociągu zwiększa poziom zaufania wśród pasażerów dla przewoźnika.
Jak wygląda monitoring w pociągach PKP?
Monitoring dotyczy pociągów PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne. Kamery na chwilę obecną działają w kilkudziesięciu wagonach należących do przewoźnika. Na pierwszy plan wysunęły się korytarze w wagonach sypialnianych oraz wagony bezprzedziałowe.
Główne założenia systemu monitoringu pociągów
Możemy mówić o następujących, najważniejszych założeniach systemu:
- Rejestrowanie obrazu w sposób ciągły na dyskach rejestratora w formie cyfrowej.
- Zlokalizowanie w wagonach niezbędnych gniazd służących podłączeniu urządzeń systemu monitoringu do nagrywania i odtwarzania zapisów.
- Możliwość użycia łączności WiFi i łącza GSM dla potrzeb systemu monitoringu.
- Synchronizacja uruchomienia systemu monitoringu z włączeniem/wyłączeniem zasilania w wagonach.
- Odpowiedni sposób montażu kamer, aby zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.
- Wspomagające oprogramowanie systemu CCTV, które posiada możliwość zarządzania rejestratorem, podglądu, nagrywania, wyświetlania pozycji pojazdów na mapie, przeglądania bazy danych, tworzenia użytkowników z odpowiednimi uprawnieniami, odtwarzania nagrań oraz odbierania sygnałów z poszczególnych pojazdów o usterkach systemu takich jak: zasłonięcie kamery, utrata sygnału z kamery, brak zapisu nagrań na dyskach itp.
Zobacz także: