Kontrola dostępu do pomieszczeń i jej rosnące znaczenie

System kontroli dostępu do pomieszczeń jest na szeroką skalę wykorzystywany w różnych organizacjach. Jego zastosowanie jest polecanew takich budynkach jak m.in. hotele, biurowce, banki, osiedla mieszkaniowe, szkoły i uczelnie, urzędy i inne instytucje użytku publicznego.

Inwestorzy i właściciele coraz bardziej dostrzegają i rozumieją potrzebę ochrony mienia oraz wartości niematerialnych firmy czy organizacji. Dodatkowo coraz większy nacisk kierowany jest na bezpieczeństwo nie tylko dóbr materialnych, ale także wspomnianych wartości niematerialnych takich jak: dane informatyczne, know-how firmy, baza klientów, systemy informatyczne, inne dane wrażliwe. Istotną rolę odgrywa także bezpośrednie bezpieczeństwo personelu oraz klientów, petentów instytucji. Dlatego też coraz chętniej sięgamy po systemy kontroli dostępu pomieszczeń. Są to wszystkie środki, które w sposób zautomatyzowany pozwalają czuwać nad bezpieczeństwem i ochroną obiektu, kompleksu obiektów. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć dostęp do pomieszczeń wyłącznie do upoważnionych osób. Jest skutecznym środkiem realizacji polityk bezpieczeństwa firmy, a także pozwala stworzyć siatkę uprawnień – zgodnie z hierarchicznością i funkcjami w organizacji.

Zasadnicze znaczenie kontroli dostępu do pomieszczeń

Zadaniem priorytetowym systemu jest więc zapewnienie kontroli dostępu do posesji, budynku, czy też konkretnych jego pomieszczeń. Istota to autoryzowanie każdego wejścia na dany obszar, do konkretnych pomieszczeń. Cel strategiczny działania kontroli dostępu do pomieszczeń opiera się na podziale, drzewku uprawnień.

Jak działa system kontroli dostępu do pomieszczeń?

Najprostszy schemat działania systemu kontroli dostępu do pomieszczeń nie jest skomplikowany. Opiera się on na bazie danych o użytkownikach i przypisanych im uprawnieniom. Administrator systemu kontroli dostępu do pomieszczeń zarządza i odpowiednio modyfikuje przedmiotową bazę. System kontroluje kto, kiedy wchodzi i wychodzi z danego pomieszczenia. Przyznaje bądź odmawia dostępu do danej lokalizacji. Dzięki temu na bieżąco zgłaszane są wszelkie naruszenia, nadużycia czy nawet przestępstwa. Możliwa jest błyskawiczna reakcja służb ochrony.

Podsumowanie zalet systemu kontroli dostępu do pomieszczeń

Głównymi korzyściami płynącymi z inwestycji w system kontroli dostępu do pomieszczeń są m.in.:

  • nadanie dostępów do wybranych obszarów / pomieszczeń organizacji dla określonych grup pracowników
  • ograniczenie uprawnień dostępu do określonych pomieszczeń dla osób niepowołanych
  • kontrola przebywania pracowników w określonych lokalizacjach organizacji
  • łatwość modyfikacji (cofnięcia / nadania uprawnień) w wypadku wystąpienia takiej potrzeby
  • możliwość integracji z rozwiązaniami automatyzacji kontroli czasu pracy.

Zobacz również:

Jakie elementy składają się na system kontroli dostępu do pomieszczeń?

Każdy system kontroli dostępu do pomieszczeń to dwa typy urządzeń. Pierwsza grupa to urządzenia wejściowe, które decydują o udostępnieniu chronionych pomieszczeń. Są to np.: szyfratory, czytniki kart, skanery, itd. Druga grupa urządzeń to urządzenia wyjściowe, czyli realizujące udostępnienie bądź jego odmowę. Są to m.in.: rygle elektromagnetyczne, zamki elektryczne, szlabany, bramki itp.

Współczesnym standardem kontroli dostępu są karty zbliżeniowe, kody PIN, czytniki biometryczne.

Kontrola dostępu do pomieszczeń oparta jest więc na klasach poufności przypisanych do obiektów w bazie i do użytkowników. System porównując uzyskane w procesie autoryzacji dane do tych z bazy, podejmuje decyzję o przyznaniu, czy odmowie dostępu. To sedno działania systemu.

Sprawdź również: