Kamery kolejowe - dlaczego warto monitorować i rejestrować obrazy z terenów kolejowych?
Kamery kolejowe to obecnie wymóg, który pozwala na bieżący ogląd sytuacji na terenach kolejowych, optymalne reakcje pracowników kolei i sprawną obsługę pasażerów. Kamery kolejowe to przede wszystkim bezpieczeństwo i niwelowanie ryzyka wypadków oraz wandalizmu - na pierwszym miejscu. W ramach kamer kolejowych stosowana jest znaczna liczba zarówno kamer statycznych jak i mobilnych, na podczerwień, które pozwalają dozorować dworce i tereny kolejowe. Ale nie tylko. Kamery kolejowe monitorują przejazdy kolejowe, nierzadko instalowane są we wnętrzach pojazdów, a ostatnio nawet na zewnątrz pociągów. Są to tzw. kamery szlakowe. Są to elementy wyposażenia taboru kolejowego, dzięki którym możliwe będzie odtworzenie zdarzeń poprzedzających ewentualny wypadek oraz przebieg samego zdarzenia.
Główne zadania stawiane instalowanym kamerom kolejowym
Wykorzystanie kamer kolejowych to przede wszystkim:
- ograniczenie liczby i skutków wypadków kolejowych (zwłaszcza na skrzyżowaniach dróg kolejowych z kołowymi);
- funkcja prewencyjna, czyli wymuszenie przestrzegania przez uczestników ruchu obowiązujących przepisów prawa;
- ograniczenie aktów wandalizmu na terenach kolejowych i w pociągach;
- zwiększone poczucie bezpieczeństwa pasażerów kolei;
- materiał dowodowy w sytuacjach spornych;
- szybkość reakcji na zdarzenia nadzwyczajne, zagrożenia dla życia, zdrowia ludzi i mienia;
- wyższa jakość obsługi pasażerów, większa elastyczność w działaniu;
- bieżąca analiza funkcjonalności terenów kolejowych, ich zatłoczenia i aktualnych potrzeb.
Kamery kolejowe - na co warto zwrócić uwagę?
Kamery kolejowe do monitoringu to rożnego typu kamery analogowe i cyfrowe, kamery wewnętrzne jak i zewnętrzne, o różnych kształtach obudowy, wytrzymałości, ogniskowych obiektów i innych parametrach technicznych. Wszystkie kamery kolejowe powinny posiadać odpowiednie certyfikaty potwierdzające ich zgodność z wymaganymi normami jak: : EN 50155, EN 50-121-3-2, EN 61373 do zastosowań w taborze szynowym (kolejowym i tramwajowym) jak również w transporcie drogowym.
Polskie Koleje Państwowe dysponują również wewnętrznymi regulacjami w tym zakresie jak "Wytyczne standardów systemu monitoringu CCTV na dworcach, przejściach i peronach", w którym do każdego dworca kolejowego przypisano klasy A, B, C oraz pewien standardowy sposób rozmieszczania kamer i użytkowe parametry urządzeń.
Montaż kamer kolejowych - co jest najważniejsze?
Odrębną, ale jakże ważną kwestią jest odpowiednia lokalizacja kamer i rejestratorów oraz ich skuteczne zabezpieczenie. Główną sprawą jest ich takie umiejscowienie, aby zminimalizować skutki oddziaływania zanieczyszczeń, zmian pogodowych, wilgoci itp. Pamiętajmy, że kamery umieszczone np.: nad torowiskami kolejowymi będą narażone na unoszący się pył nad torowiskiem.
W celu zapobieżenia takim sytuacjom, należy montować kamery kolejowe w specjalnych obudowach, o odpowiedniej hermetyczności klasy IP. Z kolei w przypadku kamer szlakowych, instalowanych na zewnątrz pojazdów, powinno zadbać się o stosowanie odpowiednich wycieraczek - usuwających deszcz, śnieg, owady i inne zanieczyszczenia przedniej szyby kamery kolejowej. Rekomendowane są także - dla potrzeb kolei - kamery o statusie wandaloodpornym.