Kamery do szkoły, czyli monitoring wizyjny w placówkach oświatowych – cel i funkcjonalności
Coraz częściej szkoły decydują się na instalację kamer i systemu monitoringu. Nierzadko jest to również podyktowane wnioskiem samych rodziców uczniów. Wprowadzenie kamer w szkole jest możliwe zarówno w budynku szkolnym jak i w otoczeniu wokół budynku placówki dydaktycznej. Należy w tym zakresie kierować się przepisami Prawa oświatowego - art. 108 ust. 3. Są bowiem pewne ograniczenia w zakresie lokalizacji kamer w szkole. Wyłączone z monitoringu na podstawie przepisów są pomieszczenia szkolne, gdzie:
- odbywają się zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze,
- uczniom jest udzielana pomoc psychologiczno-pedagogiczna,
- przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników,
- sanitarno-higienicznych,
- gabinetu profilaktyki zdrowotnej,
- szatni i przebieralni.
Główne zadania sytemu kamer w szkole to:
- funkcja prewencyjna, zapobieżenie potencjalnym negatywnym zdarzeniom na terenie szkoły, uświadomienie osobom przebywającym na terenie szkoły faktu rejestracji ich wizerunku;
- zmniejszenie liczby aktów wandalizmu, kradzieży i aktów agresji na terenie szkoły;
- poprawa bezpieczeństwa dla pracowników i uczniów;
- archiwizacja nagrań i odtworzenie w celu ustalenia przebiegu zdarzeń; odnalezienie sprawców, funkcja dowodowa;
- bieżący monitoring i natychmiastowe reagowanie w sytuacjach zagrożenia, zsynchronizowanie z systemem alarmowym i natychmiastowego reagowania.
Jakie kamery do szkoły?
Najczęściej jest to zespół kamer sieciowych typu IP – kamery kopułkowe, tubowe, wewnętrzne i zewnętrzne. Do tego dochodzi rejestrator, który gromadzi i archiwizuje nagrania ze wszystkich kamer. Instalowane w szkole kamery powinny gwarantować wysoką jakość i szczegółowość obrazu, oraz widoczność w nocy (tryb pracy dzień/noc). Warto inwestować w modele z wandaloodporną obudową. W placówkach szkolnych monitorujemy zwłaszcza wszystkie wejścia, a także długie korytarze szkolne i szatnie. Nie zapominamy o terenie boiska.
Przeczytaj również inne artykuły: