Szlabany parkingowe i ich budowa oraz mechanizm działania – co warto wiedzieć?

Szlabany parkingowe są elementem składowym systemu parkingowego, odpowiedzialnym za realizację przyznania bądź odmowy dostępu na teren parkingu. Może wydawać się na początku, że szlabany w swej budowie i konstrukcji nie różnią się od siebie nawzajem. Jest to jednak mylna interpretacja.

Szlabany wykonane są zazwyczaj z aluminium i pokryte są odpowiednią farbą poliuretanową. Dodatkowo oznaczone są światłami odblaskowymi, dla lepszej ich widoczności oraz wymuszenia zatrzymania się przed szlabanem.

Szlabany parkingowe różnią się między sobą głównie długością ramienia, które blokuje wjazd. Standardowe długości to od 2 metrów do 8 metrów, choć dostępne są konstrukcje jeszcze dłuższe wymiarowo.

Kolejną różnicą jest sposób zasilania. Wyróżniamy:

  • szlabany elektromechaniczne – ramię szlabanu jest unoszone za sprawą działania silnika elektrycznego, zasilanego niskoprądowo (12 lub 24V) lub prądem zmiennym z sieci 230V;
  • szlabany hydrauliczne – ramię szlabanu jest unoszone za sprawą pracy silnika hydraulicznego, napędzanego przez pompę z olejem hydraulicznym.

Jak działają szlabany parkingowe?

Szlabany parkingowe generalnie możemy podzielić na: obsługiwane przez pracownika i bezobsługowe. Coraz częściej odchodzi się od rozwiązań angażujących pracowników na rzecz automatycznych rozwiązań. Minimalizuje to koszty utrzymania danego obiektu.

Podstawowym i najważniejszym elementem składowym szlabanu automatycznego jest centrala sterująca jego pracą. Jest ona zlokalizowana w górnej części szlabanu. Wymaga zaprogramowania i regularnego serwisowania jako element automatyki. Sygnał do otwarcia bądź też sygnał o blokadzie otwarcia przesyłany jest do centrali sterującej na różne sposoby. Może to być przycisk w stróżówce ochrony, pilot, przycisk na bileterce, kod dostępu, karta zbliżeniowa. Często sygnał wysyłany jest przez tzw. detektor pętli indukcyjnej. Pętla ta zlokalizowana jest w podjeździe, przed szlabanem. Jeśli pojazd wjedzie w obszar działania pętli indukcyjnej lub z niej wyjedzie, automatycznie wysłany zostanie odpowiedni sygnał do centrali sterującej szlabanem (podniesienie czy też opuszczenie szlabanu).

Centrale sterowania szlabanem parkingowym mogą mieć wbudowane dodatkowe urządzenia jak np.: kamera, domofon, wideomofon, radioodbiornik do pilota itp.

Jakie parametry są równie ważne w zakresie szlabanów parkingowych?

Warto ocenić parametr tzw. intensywności pracy szlabanu. Najczęściej jest on wyrażony w cyklach dziennych. Im wyższa liczba cykli tym szlabany są przystosowane do intensywniejszej pracy. Warto więc przed ich wyborem ocenić średni przebieg bezawaryjny z danego parkingu.

Kolejna kwestia to szybkość działania ramienia szlabanu. Najczęściej szlabany otwierają się od 0,5 do 10 sekund po przesłaniu sygnału z centrali. Wpływa to na szybkość obsługi, częstotliwość otwierania.

Sam materiał wykonania szlabanu również determinuje czas jego bezawaryjnej pracy, wpływa bowiem wprost na żywotność i wytrzymałość szlabanu.

Sprawdź rownież: