Usprawnienia w przestrzeni parkingowej, czyli jak działa system parkingowy?
Parking to nieodzowny element naszego codziennego funkcjonowania. Korzystamy z niego wielokrotnie – przed pracą, w galerii handlowej, przed urzędem itp. Wiele czynności na parkingu wykonujemy odruchowo, nie zastanawiając się nad tym, że za wszystkie usprawnienia, za organizację działania parkingu odpowiada system parkingowy. Jest on zestawem urządzeń, które automatycznie, praktycznie bezobsługowo zarządzają możliwością wjazdu i wyjazdu na teren parkingu oraz organizują proces dokonywania opłaty parkingowej.
Obecne systemy parkingowe są wprost projektowane i dostosowywane do potrzeb danego projektu. Mogą mieć poza podstawowymi funkcjami, również dodatkowe zadania.
Jaki jest główny cel sytemu parkingu?
Najważniejszym celem jest optymalne zorganizowanie ruchu parkingowego, zapewnienie ładu i porządku, dobrej organizacji ruchu wjazdowego i wyjazdowego. Kolejnym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa, niwelowanie niekorzystnych zjawisk jak np.: kolizje samochodowe, rosnące niezadowolenie użytkowników parkingu i inne zdarzenia nadzwyczajne.
System parkingowy nie wymaga inwestycji w fizyczną obsługę parkingu, co znacząco redukuje koszty.
Standardowy mechanizm działania systemu zarządzającego miejscami parkingowymi
Procedura korzystania z systemu najczęściej wygląda następująco – jest to sekwencja kroków:
- podjazd samochodem pod szlabany i bileterkę;
- naciśnięcie przycisku na automacie parkingowym;
- pobranie biletu z zakodowaną datą i godziną wjazdu;
- zaparkowanie pojazdu;
- opłata w automatycznej kasie parkingowej: skanowanie biletu i zapłata bilonem lub kartą, blikiem itp.;
- wyjazd z parkingu przez terminal wyjazdowy: skanowanie biletu, weryfikacja jego opłacenia i podniesienie szlabanów wyjazdowych.
Jakie urządzenia wchodzą w skład systemu?
Tak, jak wspomnieliśmy system do zarządzania parkingiem to zestaw zintegrowanych urządzeń wraz z oprogramowaniem parkingowym. Są to np.:
- bileterka parkingowa, czyli terminal wjazdowy;
- terminal wyjazdowy;
- szlabany;
- kasa parkingowa;
- serwer;
- oprogramowanie.
Jakie ma dodatkowe funkcjonalności i możliwości?
Poza standardowym zarządzaniem wjazdami/wyjazdami na teren parkingu, system ten może również:
- weryfikować karty abonamentowe (nie tylko bilety jednorazowe);
- liczyć pojazdy dla np.: celów statystycznych i biznesowych;
- umożliwiać komunikację głosową;
- rozliczać klienta bez biletu (zagubiony), klienta rotacyjnego;
- wydawać karty dostępu.
Sprawdź także: