Interkom VoIP, czyli zaawansowana forma komunikacji interkomowej

Coraz częściej spotykamy się z terminem Interkom VoIP. O ile technologia interkomowa jest nam znana, o tyle nie każdy zdaje sobie sprawę czym jest VoIP.

W przypadku interkomu VoIP mamy do czynienia z przekazywaniem głosowym komunikatów i informacji, z inicjowaniem połączeń, skuteczną komunikacją pomiędzy osobami, ale funkcjonującą na bazie sieci internetowej. Jest to więc rodzaj interkomu, służący transmisji głosowej VoIP, czyli Voice Over Internet Protocol. Interkom ten różni się od tradycyjnych wykorzystaniem połączenia internetowego do przesyłania komunikatu głosowego. Podczas, gdy w klasycznych interkomach korzysta się z linii telefonicznej, czy też z systemów komunikacji przewodowej.

 

Jak zdefiniować Interkom VoIP?

Jest to rodzaj stacji interkomowej, gdzie komunikacja głosowa odbywa się z wykorzystaniem infrastruktury sieci IP. Interkomy tego typu zazwyczaj realizują połączenia indywidualne, a także wywołania grupowe, przekierowania połączeń. Zazwyczaj obsługują protokół SIP w ramach technologii IP. Mogą pracować za pośrednictwem centrali, ale także bezpośrednio pomiędzy urządzeniami, czyli w trybie bez serwerowym. Zaawansowane formy Interkomów Voip to także wewnętrzna pamięć, nagrywanie komunikatów głosowych oraz alarmowych, które mogą zostać aktywowane w zależności od aktualnego stanu rzeczy, za pośrednictwem HTTP.

 

Główne cechy charakteryzujące interkomy VoIP

Kluczowe cechy określające Interkomy VoIP to przede wszystkim:

  • wykorzystanie protokołów VoIP (np.: SIP) do przekazywania głosu za pośrednictwem Internetu. Odbywa się to na zasadzie przekształcenia danych analogowych w cyfrowe, czyli ich zakodowaniu. Dane przesyłane są w formie skompresowanych pakietów przez sieć internetową i następnie są dekompresowane podczas transmisji;
  • komunikacja głosowa, dwukierunkowa. Często pojawiają się jednak interkomy umożliwiające komunikację wideo pomiędzy użytkownikami, a także połączenia konferencyjne;
  • komunikacja z dowolnego miejsca na ziemi z zasięgiem Internet, w czasie rzeczywistym;
  • wykorzystanie dedykowanych aplikacji i platform VoIP dostępnych na urządzeniach mobilnych i w przeglądarkach internetowych;
  • oszczędności finansowe w zakresie połączeń, zwłaszcza w zakresie kosztów międzynarodowych połączeń;
  • wysoka jakość połączeń przy stabilnym łączu internetowym. Należy zapewnić odpowiednia prędkość i jakość Internetu, co przekłada się na działanie Interkomu;
  • możliwa integracja z innymi systemami zarządzania;
  • dbałość o bezpieczeństwo i szyfrowanie danych, ich ochrona przed niepowołanym przejęciem treści;
  • wykorzystanie prywatne jak i biznesowe;
  • duża elastyczność w komunikacji, w tym niezależność od aktualnej lokalizacji.

 

 

Przeczytaj również inne artykuły oraz zobacz produkty: