Interkom drzwiowy – czym jest i jakie jest jego zastosowanie?

Interkom drzwiowy ma na celu wypełnić swoje główne zadanie komunikacyjne pomiędzy osobami znajdującymi się po dwóch różnych stronach drzwi czy bramy, czyli pomiędzy nadawcą i odbiorcą. Jest to urządzenie umożliwiające prowadzenie rozmowy głosowej pomiędzy osobą znajdującą się na zewnątrz obiektu, a tą zlokalizowaną wewnątrz budynku. W najprostszej wersji interkom drzwiowy to komunikacja pomiędzy dwoma połączonymi stacjami abonenckimi. Naciśniecie przycisku inicjującego w jednej stacji przesyła impuls do drugiej stacji w postaci słyszalnego sygnału dźwiękowego. Wystarczy podnieść słuchawkę stacji, aby odbierać przesył sygnałów głosowych. Dodatkowo nierzadko interkom drzwiowy wyposażony jest w możliwość sterowania elektrozaczepami, czyli wszelkimi blokadami wejścia (np.: otwieranie drzwi, bramy, szlabanu itp.). Bardziej złożone interkomy drzwiowe to także obsługa video, czyli komunikacja wizyjna, video pomiędzy dwoma osobami.

 

Gdzie najczęściej znajduje zastosowanie interkom drzwiowy?

Interkom drzwiowy to przede wszystkim funkcja zagwarantowania bezpieczeństwa dla mienia i mieszkańców obiektu. Chodzi o sprawną identyfikację gościa, jego zamiarów i decydowanie o udostępnieniu wejścia lub odmowie jego udzielenia. Dzięki temu mamy wpływ na to, kto ma dostęp do posesji. Najczęściej interkom drzwiowy dotyczy domów jednorodzinnych, domów wielorodzinnych, bloków mieszkalnych, pensjonatów, domów wypoczynkowych, hoteli, biur, urzędów, obiektów użyteczności publicznych i innych obiektów. Generalnie dotyczy wszystkich miejsc, gdzie bezpieczeństwo i kontrola dostępu odgrywa kluczową rolę.

 

Najważniejsze cechy charakteryzujące interkom drzwiowy?

Interkom drzwiowy to głównie:

  • komunikacja dwustronna głosowa i video prowadzona w czasie rzeczywistym;
  • wyposażenie w głośnik i mikrofon dla celów prowadzenia dwustronnej rozmowy;
  • wyposażenie w przycisk inicjujący, do dzwonienia, który powiadamia mieszkańców o osobie/osobach znajdujących się na zewnątrz i aktywuje sygnał dźwiękowy wewnątrz obiektu;
  • zdalne otwieranie blokad wejściowych poprzez aktywacje przycisku zwolnienia blokad, otwarcia drzwi, bram wjazdowych do posesji itp., czyli realizacja zadań z zakresu systemu kontroli dostępu;
  • identyfikacja osoby znajdującej się na zewnątrz obiektu, czasem w formie zaawansowanej opartej np.: na rozpoznawaniu twarzy, identyfikacji odcisków palców, co eliminuje posiadanie kluczy czy kart dostępowych;
  • w przypadku wideofonu: rejestracja obrazu osoby stojącej na zewnątrz budynku, wewnątrz budynku znajduje się monitor lub ekran, na którym wyświetlany jest obraz z kamery znajdującej się na zewnątrz budynku;
  • wytrzymałość i odporność na warunki atmosferyczne zewnętrzne. Interkomy drzwiowe powinny być wykonane z wytrzymałych tworzyw. Powinny być odporne m.in. na: wilgoć, wodę, zanieczyszczenia, pyły, ekstremalne temperatury i opady atmosferyczne itp.;
  • zaawansowane funkcje. Na rynku coraz więcej jest interkomów drzwiowych wyposażonych w dodatkowe funkcjonalności, jak chociażby odczyt linii papilarnych, rejestracja i zapis obrazów, nagrywanie rozmów itp. Pojawiła się także opcja integracji interfonów drzwiowych z innymi systemami bezpieczeństwa, np.: z telewizją dozorową CCTV czy z systemami alarmowymi.

 

 

Zobacz także inne artykuły: