Czym jest interkom wewnętrzny i jakie posiada funkcjonalność?
Interkom wewnętrzny to rodzaj interkomu, który służy komunikacji głosowej wewnątrz budynku, pomiędzy osobami znajdującymi się w różnych pomieszczeniach, czy w różnych obiektach. Interkom wewnętrzny to stosunkowo proste i intuicyjne w obsłudze urządzenie, efektywne i nieskomplikowane rozwiązanie do komunikacji na odległość czy też w trudnych warunkach. Jego zastosowanie wewnątrz obiektów najczęściej dotyczy sytuacji występowania zakłóceń w komunikacji, hałasów przy nawet stosunkowo niedużych dystansach albo też znaczącej rozpiętości pomiędzy różnymi punktami, pomieszczeniami obiektu. Interkomy wewnętrze niwelują więc trudne akustycznie warunki do komunikacji, różne odległości i lokalizacje wewnątrz budynku pomiędzy nadawcą i odbiorcą informacji.
Gdzie najczęściej znajduje zastosowanie interkom wewnętrzny?
Interkom wewnętrzny to urządzenie, które znajduje zastosowanie zwłaszcza w obiektach publicznych, w lokalizacjach, gdzie występuje komunikacja pomiędzy klientem a personelem, choć również możemy mówić o kategorii interkomów domowych. Interkomy wewnętrzne na szerszą skalę znalazły zastosowanie w okresie panującej pandemii. Z przyczyn higienicznych, ograniczenia kontaktu przy jednoczesnym zachowaniu sprawnej komunikacji są doskonałym rozwiązaniem. Stosowane są m.in. w szpitalach, bankach, biurach, urzędach, samolotach a także na dworcach kolejowych, autobusowych. Najczęstsze zastosowanie znajdują interkomy wewnętrzne sieciowe, interkomy wewnętrzne słuchawkowe czy też interkomy wewnętrzne kasowe. Interkomy wewnętrzne zazwyczaj montowane są na stałe w obiektach, choć oczywiście istnieją mobilne wersje.
Jaki jest mechanizm działania podstawowego interkomu wewnętrznego?
Podstawowa wersja interkomu wewnętrznego to dwie połączone ze sobą stacje abonenckie, z których każda wyposażona jest w mikrofon, głośnik i przycisk sygnału. Naciśniecie przycisku interkomu w jednej stacji wywołuje sygnał w drugiej stacji. Po odebraniu, np.: poprzez podniesienie słuchawki, następuje połączenie pomiędzy abonentami interkomu.
Dostępne obecnie na rynku, bardziej zaawansowane interkomy wewnętrzne to również większa ilość stacji abonenckich, które dla prawidłowego działania wymagają jednostki centralnej, sterującej i łączącej rozmowy. Obecnie wiele z oferowanych interkomów wewnętrznych posiadają także inne, dodatkowe funkcje, jak np.: obsługa zamków do drzwi, bram, wejść, świateł sygnalizacyjnych itp.
Interkom kasowy – jako często wykorzystywany interkom wewnętrzny
Bardzo powszechną formą interkomu wewnętrznego jest interkom kasowy, który umożliwia komunikację głosową we wszelkich punktach obsługi przez tzw. okienko. Pomimo bariery zabezpieczającej w postaci np.: szyby czy innej formy odgrodzenia możliwa jest sprawna komunikacja. Interkom wewnętrzny kasowy to prosty w instalacji system, z panelem operatora oraz zestawem głośników i mikrofonu. Po stronie operatora panel może być montowany na ścianie, na biurku, także wpustowo w powierzchnię. Może posiadać elastyczny wysięgnik z mikrofonem. Po stronie publicznej to montowane do ściany czy szyby głośniki i mikrofon.
Zobacz także: