Zapotrzebowanie na miejsca parkingowe stale rośnie i prawdopodobnie jest to trend na kolejne lata. Okazuje się, że inwestycja w parkingi może być doskonałym sposobem na efektywne zarabianie, zwłaszcza jeśli wybierzemy teren blisko biurowców, galerii handlowych, miejsc rozrywkowych czy uczęszczanych węzłów komunikacyjnych.
Warto jednak pamiętać, że zarabianie na parkingach wymaga najpierw stosownego przygotowania, określenia celów, metod i środków realizacji. Warto postawić na nowoczesne rozwiązania wspomagające zarządzanie przestrzenią parkingową.
Najpopularniejsze sposoby na zarabianie na parkingach to:
- pobieranie opłat za korzystanie z parkingu w różnych systemach: na godzinę, na dzień, abonamentowo, np.: za miesiąc. Opłaty mogą być zróżnicowane w zależności od rodzaju czy gabarytów pojazdu;
- wynajmowanie miejsc parkingowych innym osobom fizycznym lub firmom za określone stałe opłaty;
- wynajmowanie części terenu parkingu na inne działalności handlowe i usługowe, np.: bary, punkty informacyjne firm itp.
Najlepsze i najbardziej efektywne lokalizacje dla inwestycji w parkingi:
- Parkingi przy centrach handlowych – zapewniające duży ruch i krótkoterminowe parkowanie;
- Parkingi przy biurowcach - stały ruch związany z miejscem pracy, możliwość umów z firmami i korporacjami;
- Parkingi wielopoziomowe – zazwyczaj ulokowane w miejscach, gdzie występuje przestrzenna trudność z parkowaniem.
- Parkingi podziemne – wykorzystywane najczęściej w centrach miast, gdzie również występuje duży problem z parkowaniem.
Jakie są główne zadania i cele systemów parkingowych, których realizacja pozwala na zarobkowanie?
Chcąc zarabiać na prowadzeniu parkingu należy uświadomić sobie nadrzędne cele:
- efektywna organizacja;
- stała kontrola przestrzeni parkingowej;
- bezpieczeństwo, niwelowanie wandalizmu i kradzieży;
- rozładowywanie zatorów komunikacyjnych;
- zrównoważenie popytu na miejsca parkingowe z ich podażą;
- spokojny i bezkolizyjny proces parkowania;
- przestrzeganie przepisów prawa;
- nadwyżka parkujących krótkoterminowo nad długoterminowo, zwłaszcza w zatłoczonych i pożądanych lokalizacjach.
Jakie są etapy realizacji biznesu związanego z parkowaniem?
Proces zarabiania na parkingach można podzielić na następujące, główne etapy:
- Planowanie – w tym etapie mieści się określenie celu, strategii działania, lokalizacji parkingu, jego wielkości, rodzaju parkingu, ustalenie potencjalnych klientów, sposobu zarządzania przestrzenią itp.
- Budowa lub zakup – należy zająć się technicznymi aspektami parkingu, zadecydować czy kupujemy parking, wynajmujemy już istniejący czy budujemy nowy;
- Zarządzanie – zapewnienie sprawnego działania parkingu, ustalenie formy pobierania opłat od klientów, należy czuwać nad bezpieczeństwem i bieżącym utrzymaniem oraz konserwacją parkingu;
- Ewidencja i rozliczenia – czyli cała finansowo-rachunkowa strona inwestycji i biznesu.
CCParking
CCParking to kompleksowe rozwiązanie umożliwiające zarządzanie parkowaniem na terenie parkingu. System obejmuje rezerwację miejsc postojowych przez Internet, bezobsługowy wjazd i wyjazd z parkingu.
W co inwestować chcąc zarabiać na parkowaniu?
Polecamy systemy zarządzania parkingiem np.: ParkEye, czyli „oko parkingu”. Jak działa? ParkEye jest systemem wizyjnym opartym o kamery typu IP i sieć komputerową. ParkEye przede wszystkim prowadzi ewidencję pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu parkingu poprzez rejestrowanie obrazu. Całość rejestru obsługiwana jest dodatkowo przez intuicyjny i funkcjonalny pulpit nawigacyjny (interfejs). Zarejestrowany obraz z kamer przekazywany jest przez sieć komputerową lokalną do odpowiedniej jednostki zarządzającej, tam przetwarzany jest obraz wideo. Obraz z parkingów w wielu przypadkach okazuje się być skuteczniejszym narzędziem, niż czujniki, czy czytniki RFID.
ParkEye oferuje:
- wykrycie, zapamiętanie, znalezienie oraz rozpoznanie numeru tablicy rejestracyjnej;
- zapis pojazdów wjeżdżających i wyjeżdzających w bazie danych – data i czas wjazdu i wyjazdu;
- materiał dowodowy;
- alarmowanie w nadzwyczajnych sytuacjach;
- zdalne przyznawanie i odbieranie uprawnień wjazdu/wyjazdu;
- precyzyjne raportowanie i możliwość analizy danych i podejmowania decyzji na przyszłość.
Tego typu narzędzie z całą pewnością zmaksymalizuje zyski finansowe właściciela, czy zarządcy oraz zadowolenie klienteli z prowadzonego parkingu.
Ważne elementy parkingu pozwalające na zarobkowanie?
Z kolei podstawowe elementy parkingu, na których również należy skupić uwagę to:
- Parkomaty czyli najpopularniejsze rozwiązanie, które umożliwia użytkownikom samodzielne pobranie biletu parkingowego. Wyróżniamy jedno, wielo-stanowiskowe oraz mobilne. Typowy proces korzystania z parkomatów wygląda następująco:
- Wjazd na parking - kierowca wjeżdża na parking i zatrzymuje się przed parkomatem.
- Wprowadzenie danych - kierowca wprowadza do parkomatu dane pojazdu, takie jak numer rejestracyjny i czas parkowania.
- Opłata - kierowca uiszcza opłatę za parkowanie.
- Pobranie biletu - kierowca pobiera bilet parkingowy z parkomatu.
- Systemy automatycznej rejestracji pojazdów, czyli rozwiązania automatyczne do rejestrowania pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z parkingu.
- Parkingi wielopoziomowe, czyli doskonały pomysł na zarobkowanie tam gdzie wyjątkowe trudności z miejscami postojowymi, konieczność posiadania odpowiedniej infrastruktury jak windy, platformy przesuwne.
Zarabianie na miejscach premium – czym one są?
Decydowanie się na tą formę zarobkowania powoduje konieczność:
przygotowania miejsca;
zagospodarowania przestrzeni;
zakupu odpowiednich elementów ogrodzenia, wyposażenia;
wyposażenia się w kasy parkingowe, szlabany, skanery tablic rejestracyjnych, systemy kontroli dostępu oraz systemy wizyjnego zarządzania parkingiem.
Na parkingu można też wydzielić miejsca premium, inaczej zwane VIP. Są to droższe strefy parkowania i propozycja dla tych co lubią wygodę i cenią sobie szybkość wjazdu i wyjazdu z parkingu. Są to zazwyczaj wyznaczone i powiększone miejsca parkingowe tzw. XXL, z szybkim pierwszym wjazdem i wyjazdem. Dodatkowo miejsca te są efektywnie strzeżone.