Wyzwania PKP PLK S.A w bezpieczeństwie tuneli kolejowych

Tunele kolejowe stanowią kluczowy element infrastruktury transportowej, jednak ich specyfika wiąże się z szeregiem wyzwań w zakresie bezpieczeństwa. Brak jednoznacznych wytycznych dotyczących wyposażenia tuneli kolejowych w systemy bezpieczeństwa oraz konieczność zapewnienia ciągłości działania i skutecznej reakcji w sytuacjach awaryjnych wymaga zastosowania zaawansowanych technologii.

Ryzyko pożarów i ich skutki

Jednym z zagrożeń pojawiającym się w tunelach są pożary. Stanowią one jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa pasażerów. Mogą one wystąpić z różnych przyczyn, takich jak awarie techniczne, nieprawidłowe użytkowanie urządzeń, zaprószenie ognia czy działania osób trzecich. Skutki pożarów mogą być katastrofalne, prowadząc do znacznych strat materialnych oraz, co najgorsze do utraty życia ludzi. W związku z tym, kluczowe jest wdrażanie skutecznych środków bezpieczeństwa oraz narzędzi pozwalający osobom sprawującym nadzór nad infrastrukturą tunelową na szybkie oraz niezawodne podejmowanie działań w sytuacjach zagrożenia życia.

Technologie C&C dla tuneli kolejowych

C&C Partners bazując na swoich doświadczeniach z realizacji systemów zabezpieczeń w tunelach drogowych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom z propozycją rozwiązań które sprawdzą się w tunelach kolejowych.

W odpowiedzi zdefiniowane wcześniej wyzwania C&C Partners opracowało zestaw rozwiązań technologicznych, które pozwalają na skuteczny monitoring, komunikację oraz zarządzanie sytuacjami kryzysowymi w tunelach kolejowych. Do kluczowych elementów nowoczesnych systemów należą:

  • Kamery dualne łączące obraz termowizyjny i światła widzialnego – umożliwiające wykrywanie zagrożeń nawet w warunkach ograniczonej widoczności.
  • Kamery odporne na podmuchy wiatru o prędkości nawet 240 km/h – zapewniające stabilny obraz w trudnych warunkach podczas przejazdu pociągu przez tunel.
  • Redundancja – gwarantująca niezawodne działanie nawet w przypadku awarii jednego z komponentów lub centrum zarządzania.
  • Komunikacja SOS w niszach ratunkowych – umożliwiająca szybki kontakt pasażerów z centrum zarządzania kryzysowego.
  • Inteligentne systemy rozgłaszania alarmów – głośniki z bikonami zapewniające precyzyjne przekazywanie komunikatów oraz naprowadzanie w warunkach ograniczonej widoczności do miejsc bezpiecznych.
  • PSIM – platforma integrująca systemy bezpieczeństwa w tunelu będąca jednym z narzędzi niezawodnego i szybkiego zarządzania sytuacjami kryzysowymi.

Analiza incydentów i wsparcie dla operatora systemów

Kolejnym elementem stanowiącym podstawę w zarządzaniu bezpieczeństwem w tunelach kolejowych są zaawansowane algorytmy analizy obrazu wspierane sztuczną inteligencją. Pozwalają one na wykrywanie niebezpiecznych sytuacji w tunelu, jak chociażby:

  • wejście na tory,
  • zatrzymanie pociągu,
  • obecność obiektów niepożądanych na torowisku oraz we wnętrzu tunelu,
  • osoby lub zwierzęta w tunelu,
  • pojawienie się dymu lub ognia.

Dzięki automatycznemu wykrywaniu zagrożeń operator systemu może natychmiast podjąć odpowiednie działania, minimalizując ryzyko wypadków i zapewniając bezpieczeństwo pasażerów oraz personelu kolejowego.

Doświadczenie w realizacji projektów

Podobne rozwiązania  zostały już wdrożone w wielu kluczowych inwestycjach infrastrukturalnych, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Doświadczenie zdobyte przy realizacji projektów takich jak tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, tunel tramwajowy w Poznaniu czy międzynarodowe realizacje w Norwegii, Francji i Turcji, pozwala na dostarczanie przez C&C sprawdzonych i skutecznych systemów bezpieczeństwa.

Autor

Mateusz Sadowski

Od 16 lat zajmuje się systemami teletechnicznymi i bezpieczeństwa, doradzając partnerom biznesowym co zastosować i jak korzystać z nowoczesnych rozwiązań w zakresie systemów bezpieczeństwa dostępnych na rynku. W sektorze transportu współpracuje z partnerami biznesowymi, dostarczając kompleksowe systemy bezpieczeństwa dla kolei, lotnisk, tuneli oraz obiektów infrastruktury krytycznej.